Beatrijs van Rheeden werkt al sinds 1991 als keramiste. Haar werk is duidelijk gestoeld in de moderne kunst van de 20ste eeuw in Nederland, van abstracte vorm, heldere lijnen en een minimalistische inslag. De beelden van Beatrijs zijn abstract in de zin dat ze niet verwijzen naar iets anders dan zichzelf. Haar proces is intuitief met een eindeloze fascinatie voor patronen en structuren.
Porcelein en haakwerk
In haar recentere werk is Beatrijs begonnen het porselein te combineren met haakwerk. Deze combinatie geeft haar de vrijheid tot een speelser soort werk. De objecten die dit oplevert zijn als een soort dialoog tussen het porselein en het haakwerk. Zowel in het porselein als in het haakwerk vindt zij een grote vrijheid om vormen te maken en zoekt tegelijkertijd altijd naar de grenzen van wat mogelijk is. Het ambachtelijke aspect is een belangrijk onderdeel geworden van de expressie die zij stopt in haar objecten.
Deze expositie is tevens onderdeel van de keramiekroute van de Goudse Keramiekdagen tijdens hemelvaart 18 mei en vrijdag19 mei.
Beatrijs van Rheeden exposeert in binnen en buitenland, en is sinds kort lid van de International Academy of Ceramics. Haar werk is opgenomen in verschillende musea in binnen en buitenland. In 2009 won Beatrijs van Rheeden de Westerwald Prijs voor scultpurele keramiek in Hoehr-Grenzhausen en in 2017 won ze de Neue Keramik Prijs in Oldenburg en kreeg een solotentoonstelling in het Landesmuseum in Oldenburg in 2018, waarvoor zij een installatie maakte. Met deze Installatie werd ze vervolgens geselecteerd voor een tentoonstelling in Korea tijdens de Korea Keramiek Biennale.